Fortsättningen dåh!

Jag tänkte fortsätta min fina berättelse från Finland!
Det är ganska skönt där i Kaskö och då menar jag lungt och stilla. Det är inget uteliv där prexis. MAn kan bara ta det ruskigt lungt och vila och ta promenader.
Vi var runt ön lite med hunden några gånger och promenerade. Dagarna bestod mest av att ta det lungt och sen en fika på eftermiddagen. Jag blev kung på att fika där ett tag. Mycket fikabröd som satt sig på magen igen då. Men det kan man banta bort så jag har börjat cyckla igen till och från jobbet då.
Dom har en vedeldad bastu i huset som är grym. Det finns inget varmvatten så det blir till att tvätta sig i bastun.
Till bastun så blir det offtast en iskall öl som slinker ner snabbt så man blir slirig. Gott i allafall.
Annikas pappa ville ha hjälp med att dra in en lampa till potatiskällaren som Annikas mammas bror använder till att lagra potatis i! Det tog bara 60 år innan det blev en belysning uppsatt och inmonterad där. Annikas pappa sa att han fick beställa en Ungrare för att göra jobbet men det vardet värt. Snyggt blev det oxå. Fan va stolt jag e.

Annikas föräldrar ville åka upp till Tammerfors över dagen för att återuppliva gammla minnen.
Vi tog A6:an upp dit. Jag gillar Annikas föräldrar för dom är så störtsköna på alla sätt och vis. Annikas pappa är en gammal sjöman som rest runt jorden ett par gånger och sett det mesta och är nog en av dom som jag kan sitta och lyssna på i flera timmar om hur han berättar olika upplevelser och saker han sett. Han har tydligen åkt genom Gibraltarsundet ett 10 tal gånger(tror att det är det som ligger mellan USA och Syd Amerika). Så jävla coolt tycker jag i alla fall. Han och frugan hade varit där för ett par år sen och nu ville dom dit igen så vi åkte i alla fall.
Det var en trevlig resa med en massa skog och regn. Alla satt bra i bilen och det blev ett fikastopp på vägen på en trevlig och mysig rastplats.
Väl framme i Tammerfors så gick vi runt men inte för långt och tittade lite. Vi passade på att äta lunch där nere vid en sorts hamn. Det blev lax och potatis. Gott!
Sen fick dom iden att vi skulle åka en båt som var en runt stan och kollade trodde dom men det gick bara över sjön till en annan ö och sen tillbaka men ändå trevlig båttur.

Fortsätter sen tjockisar.


Pöss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0